Bezprawne ograniczanie dostępu do informacji publicznych przez Urząd Miasta Chojnowa
16:37
Zaprawdę swoistego rodzaju to komedia ze strony Urzędu. Zalatuje to na pierwszy rzut oka nieodparta chęcią posiadania informacji kto z mieszkańców tego miasta postanowił/śmiał zapytać o cokolwiek Urząd i zadać im jak widać za ciężkie pytania ale tu niestety musimy rozczarować po raz kolejny calusieńki Urząd z Panią Sekretarz włącznie. Wystosujemy oczywiście do Pani Sekretarz w tej sprawie kolejne pismo i po tym piśmie kolejne pismo. Z przykrością też musimy poinformować wszystkich iż działania takie są bezprawne i są niczym innym jak ograniczaniem dostępu do informacji publicznej co jest niestety(lub stety) karane z urzędu.
16:37
©Kancelaria Sejmu s. 1/17 2012-01-13 USTAWA z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej1)
Art. 23. Kto, wbrew
ciążącemu na nim obowiązkowi, nie udostępnia informacji
publicznej,
podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo
pozbawienia wolności do
roku.
- znamy
swoje prawa i w razie potrzeby będziemy ich dochodzić. Należało
by się więc pogodzić z tym stanem rzeczy i nie kompromitować gdyż
inaczej nie potrafimy tego nazwać .
16:38
W związku z powyższym działania Pani sekretarz są niezgodne z obowiązującym prawem – co bardzo nas dziwi. Aby nie być gołosłownym w tym o czym tu piszemy wysłaliśmy w dniu dzisiejszym zapytanie w tej sprawie do instytucji która jesteśmy w stałym kontakcie a mianowicie do Pozarządowego Centrum Dostępu do Informacji Publicznej. Poniżej przedstawiamy Państwu oraz Urzędowi odpowiedź w tej sprawie :
16:38
Do wniosku o udostępnienie informacji publicznej nie mają zastosowania przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego. Oznacza to, że za wniosek o udostępnienie informacji publicznej uznać należy również przesłanie zapytania pocztą elektroniczną i to nawet, gdy do wniosek taki nie będzie opatrzony bezpiecznym podpisem elektronicznym, o jakim mowa w art. 63 § 3a k.p.a. Pogląd taki wyraził Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 16.03.2009 r., sygn. I OSK 1277/08, który to pogląd należy podzielić. W ustawie o dostępie do informacji publicznej brak jest jakichkolwiek wymogów formalnych wniosku (poza utrwaleniem go w formie pisemnej). Wniosek o udzielenie informacji publicznej może przybrać każdą formę, o ile wynika z niego w sposób jasny, co jest przedmiotem wniosku. Wniosek taki wszczyna postępowanie w sprawie. Argumentem przemawiającym za dopuszczalnością także i takiej formy wniosku jest wynikający z przepisów ustawy brak konieczności pełnego zidentyfikowania wnioskodawcy.
16:40
Będziemy swym działaniem dążyć do poprawy świadomości Urzędu w kwestii obowiązków jakie na nim ciążą a jednym z nich jest właśnie obowiązek udostępniania informacji publicznych. Zamierzamy również przysłać do Pani Sekretarz osobę która będzie nas reprezentować w każdej sprawie i będzie działać w naszym imieniu jeśli już Pani Sekretarz bardzo pragnie poznać kim jesteśmy. Będzie to dla Pani Sekretarz miła niespodzianka którą zachowany jeszcze przez jakiś czas dla siebie bo inaczej nie była by niespodzianką. Niestety ale takimi działaniami Urząd nie osiągnie nic poza większym obnażeniem swoich braków bo jedynie tak możemy nazwać całą tą komiczna sytuację. Wstrzymamy się oczywiście z tym ruchem do czasu aż miną ustawowe terminy odpowiedzi tak by złożyć odpowiednią skargę na bezczynność. Nalezy mieć swiadomość że skarga ta nie trafi do Radnych ale do Sądu Administracyjnego
16:56
http://www.orzeczenia-nsa.pl/wyrok/i-osk-1277-08,sprawy_z_zakresu_informacji_publicznej_i_prawa_prasowego_dostep_do,e59dda.html
Ważniejsze fragmenty orzeczenia w celu zobrazowania błędu :
Stosownie do art. 1 ust. 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej każda informacja o sprawach publicznych stanowi informację publiczną w rozumieniu ustawy i podlega udostępnieniu na zasadach i w trybie określonym w niniejszej ustawie.
Ponieważ sformułowania dotyczące pojęcia informacji publicznej są niejasne, przy ich wykładni należy kierować się art. 61 Konstytucji RP, rozwiązaniami prawnymi tej kwestii przyjętymi w prawie unijnym oraz bogatym już dorobkiem orzeczniczym sądów administracyjnych.
16:56
Uwzględniając powyższe za informację publiczną należy uznać każdą wiadomość wytworzoną lub odnoszoną do władz publicznych oraz innych podmiotów wykonujących funkcje publiczne (por. m.in. wyrok NSA z 30 października 2002 r. II SA 1956/02, Lex nr 78062). Będzie więc to każda informacja o sprawach publicznych, przez które należy rozumieć wszelkie działania (zaniechania) podmiotów podejmujących czynności w celu realizacji zadań zaliczanych do szeroko rozumianego interesu publicznego.
Przykładowy katalog informacji i dokumentów stanowiących informację publiczną został zawarty w art. 6 ustawy. Przepis ten stanowi konkretyzację art. 1 ust. 1 ustawy wskazując najbardziej typowe kategorie informacji publicznych
16:57
17:23
no ewidentnie coś nie pykło w urzędzie . niby mamy panią prawnik / radczynię. Ciekawi mnie co ona na ten list sekretarz? Pewnie umyje ręce i powie że nic nie wiedziała i to była prywatna inicjatywa sekretarz która oczywiście mogła nie znać przepisów. Z deszczu pod rynnę. Z kabaretu do czarnej komedii . Tak trzymaj urzędzie . Śmiech to zdrowie ;-)
16:37
Chojnów, dnia 28.05.2013 r
E-chojnowianie
Proszę o uzupełnienie braków formalnych wniosków o udzielenie informacji publicznej, złożonych do tutejszego Urzędu w dniach 22.05.2013 r., 23.05.2013 r. i 27.05.2013 r. i podanie danych umożliwiających identyfikację wnioskodawcy tj. podanie imienia i nazwiska oraz adresu zamieszkania. Nieuzupełnienie wniosków
w terminie 14 dni spowoduje pozostawienie wniosków bez rozpoznania.
Brygida Mytkowska
Sekretarz Miasta