Niepełnosprawność - akceptujemy bo rozumiemy
Data utworzenia: 04 luty 2020, 11:16 Wszystkich komentarzy: 0
Często boimy się tego czego nie znamy, ktoś kto wygląda lub zachowuje się inaczej budzi w nas niepokój. Taka reakcja jest naturalna, ale czy właściwa? Dopiero gruntowna i holistyczna wiedza dotycząca niepełnosprawności daje nam podstawę do budowania postawy akceptującej i tolerancyjnej.
Uczniowie, ze Szkoły Podstawowej w Niedźwiedzicach, wychodzą naprzeciw potrzebom dzisiejszego świata. Edukacja włączająca, w naszej placówce, osiągnęła kolejny poziom. Dzięki realizacji wewnętrznego projektu edukacyjnego ,,Niepełnosprawność – akceptujemy bo rozumiemy”, uczniowie mogą poznać rożne aspekty funkcjonowania osób z niepełnosprawnością i charakter pracy pedagogów specjalnych. Realizatorzy starają się dotrzeć do każdej grupy wiekowej, dostosowując formy i metody pracy oraz ich treści. Dzięki udziałowi w projekcie uczniowie maja możliwość miedzy innymi - pracować na elementach metod wykorzystywanych przez pedagogów specjalnych, poznać grupy zawodowe niosące wsparcie osobom z niepełnosprawnością, aranżować sytuacje zmuszające do refleksji, doświadczać, a przede wszystkim rozwijać kompetencje społeczne.
Istotnym elementem pracy jest przygotowanie do współuczestniczenia w życiu, z osobami ze specyficznymi trudnościami oraz nawiązywanie kontaktów w duchu afirmacji. Najważniejszym krokiem w kierunku realizacji tego założenia, było nawiązanie współpracy ze Specjalnym Ośrodkiem Wychowawczym w Złotoryi. W ramach zajęć sensoplastycznych, uczniowie ze szkolnej świetlicy wykonali anioły z masy solnej. Starannie zapakowane, w towarzystwie listu zachęcającego do współpracy, zostały przekazane. Treść listu nawiązywała do działań jakie realizujemy w placówce i zachęcała uczniów oraz nauczycieli ze Specjalnego Ośrodka do wspólnych inicjatyw. W odpowiedzi otrzymaliśmy piękne zdjęcia, na których widać jak nasi koledzy i koleżanki ze Złotoryi dodają barw naszym aniołkom. Uważamy, że to dobry wstęp do owocnej współpracy.
Jesteśmy
przekonani, że realizowane przez nas działania na rzecz dzieci i
dorosłych z
różnymi niepełnosprawnościami wprowadzą zmiany w sposobie
myślenia młodych ludzi.. Dzięki temu w przyszłości będą
osobami wprowadzającymi w życie ideę społeczeństwa uniwersalnego
– bez barier. Pisząc ten artykuł, chcemy dotrzeć do szerszego
grona odbiorców, być może pośród czytelników znajdziemy innych
partnerów do wspólnej pracy w celu szeroko pojętej integracji.
Monika Przyłucka
Marta
Cuch