Chojnow.pl
Nasza strona korzysta z plików Cookie. Czytaj więcej.
facebook twitter YT IG
Logowanie Rejestracja
PWSZ Legnica

„Jedz zdrowo”. Produkty zbożowe – paliwo dla mózgu i ciała!

Autor Małgorzata Uroda
Data utworzenia: 14 maj 2014, 09:00 Wszystkich komentarzy: 0


„Jedz zdrowo”. Produkty zbożowe – paliwo dla mózgu i ciała!

Podstawą zbilansowanej diety są przetwory zbożowe. Każdy posiłek powinien zawierać je w swoim składzie. Należą do nich kasze, mąki, ryż, pieczywo, makarony i płatki zbożowe. Unikanie zbóż w jadłospisie jest nieracjonalne i świadczy o diecie, która w późniejszym okresie odbije się na naszym zdrowiu. Oczywiście ilość produktów zbożowych w naszym codziennym menu uzależniona jest od potrzeb i możliwości organizmu. Więcej przetworów zbożowych powinny jadać dzieci, młodzież, sportowcy i osoby aktywne ruchowo. Mniej natomiast chorzy na cukrzycę, małe dzieci z padaczką.

W każdej kulturze tego świata zboża i jego przetwory są podstawą wyżywienia, a ich udział w codziennej racji pokarmowej jest największy. Dlaczego?

Przetwory zbożowe są źródłem węglowodanów złożonych, błonnika, białka, małych ilości tłuszczów, witamin z grupy B (B1, B2, B6, PP), witaminy E, minerałów (żelaza, magnezu, cynku, miedzi, siarki, fosforu, selenu). Produkty zbożowe podobnie jak mięso i jego przetwory zakwaszają organizm, dlatego powinny być spożywane z warzywami i owocami, które alkalizują ustrój.

Zaleca się w całodziennym jadłospisie aby przetwory zbożowe stanowiły minimum 5 porcji. Dobrze skomponowane menu zawierać powinno od 5 do 11 porcji na dzień, w zależności od potrzeb i możliwości organizmu.


Co to jest ta jedna porcja produktów zbożowych?

1 kromka chleba, 1 mała bułka, 1 rogalik, 4 kromki pieczywa chrupkiego, pół filiżanki ugotowanych płatków, ryżu, kaszy, makaronu, filiżanka płatków śniadaniowych, pół filiżanki musli.


Czy jakość ma znaczenie?

Produkty zbożowe oczyszczone powstają w wyniku zastosowania szeregu procesów technologicznych, które pozbawiają je wielu cennych składników. Nie dają uczucia sytości na dłużej, mają mało błonnika, powodują szybki wzrost cukru we krwi, są ubogie w witaminy i minerały. Zalecane są głównie tym, którzy muszą być na diecie łatwostrawnej, osobom starszym, przy różnego rodzaju schorzeniach i niedogodnościach ze strony przewodu pokarmowego.

Produkty pełnoziarniste są natomiast bogatsze pod względem wartości odżywczych. Dostarczają więcej błonnika, witamin i minerałów. Dzięki temu dają uczucie sytości na dłużej, a cukier we krwi wzrasta po ich spożyciu umiarkowanie.


Najczęstszym produktem zbożowym goszczącym w każdym domu jest pieczywo. Przyjrzyjmy się mu trochę bliżej.


PIECZYWO

To główne źródło pożywienia w naszej diecie. Jaki chleb wybrać? Jasny? Ciemny? Na zakwasie czy na drożdżach?

Przede wszystkim stawiajmy na różnorodność. Sięgajmy głównie po pieczywo mieszane typu żytnio – pszenne i żytnie jasne. Czasami zastępujmy je pszenno-żytnim z dodatkiem otrąb, ziaren sezamu, słonecznika, orzechów, wybierajmy te z dodatkiem orkiszu, gryki czy mąki kukurydzianej. Rzadziej sięgajmy po tostowe, bez dodatku otrąb, a okazjonalnie jedzmy pieczywo cukiernicze z dużą zawartością tłuszczu i cukru. Częściej spożywajmy chleb na zakwasie niż na drożdżach. Dlaczego? Wpływ fermentacji kwasu mlekowego na organizm jest z korzyścią dla naszego zdrowia, Sprzyja rozwojowi bakterii probiotycznych, hamuje rozwój bakterii chorobotwórczych, zapobiega zaparciom. Poza tym chleb na zakwasie ma więcej witamin z grupy B.

Prawdziwy razowy chleb na zakwasie to nie taki, który jest pulchny, lekki, łatwo się oddziela i ma ciemny kolor. Tego rodzaju pieczywo to zazwyczaj chleb na drożdżach z dodatkiem mąki żytniej, barwiony karmelem lub słodem. Taki chleb powinien być ciężki, zbity i mniej atrakcyjny, ale pełen smaku i zdrowia.

.

Jaki chleb i dla kogo?

Niskosodowy – to chleb o niższej zawartości sodu. Zboża, a potem produkowana z nich mąka nie jest źródłem dużej ilości sodu, ale w procesie technologicznym produkcji ciasta na chleb dodaje się chlorek sodu w celach smakowych i do tego, żeby wypiek miał lepszą konsystencję (,,wzmacniacz” glutenu). To chleb dla osób z nadciśnieniem.

Bezglutenowy – dla osób z celiakią i nietolerancją na gluten. Do jego wypieku wykorzystywany jest amarantus, proso, kukurydza, soja, ryż. Pamiętaj, że producenci nie są do końca zawsze uczciwi wobec konsumenta, taki chleb powinien zawierać na opakowaniu przekreślony kłos.

Pieczywo z pełnego przemiału z dodatkiem otrąb (głównie owsianych) i ziaren roślin oleistych (słonecznik, soja, len) dla osób z miażdżycą, dyslipidemią, w profilaktyce niedokrwiennej choroby serca.

Wysokobłonnikowy – (głównie z dodatkiem otrąb pszennych) dla odchudzających się, osób z zaparciami, Osoby odchudzające się powinny jadać głównie chleb razowy z dodatkiem otrąb, oczywiście w umiarkowanych ilościach.

Pieczywo pszenne, czerstwe, sucharki – dla osób z niektórymi chorobami układu pokarmowego, będących na diecie łatwostrawnej, po zabiegach chirurgicznych, operacjach.

Pieczywo o niskim indeksie glikemicznym – dla cukrzyków, osób odchudzających się. Takie pieczywo powinno być bogatobiałkowe, pełnoziarniste z dodatkiem otrąb zbożowych, zwłaszcza owsianych.


Pieczywo i inne produkty zbożowe odgrywają istotną rolę w żywieniu człowieka. Stawiajmy w swojej diecie głównie na produkty pełnoziarniste, z pełnego przemiału. Nie bójmy się, że od ich zjedzenia utyjemy! Z pewnością nie! Jeśli postawimy na jakość produktów – głównie z mąki razowej i na zakwasie to żadna nadwaga nam nie grozi. Tego typu produkty sycą na dłużej, zawierają błonnik, a przede wszystkim są źródłem skrobi, która w ustroju ulega przekształceniu w glukozę, którą ,,do pracy” potrzebuje przede wszystkim nasz mózg i układ nerwowy.



Komentarze

Ten wpis nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Dodaj Komentarz

Musisz być zalogowany, aby dodać komentarz.
Sklep Bigform