Gimnazjum nr 2 w projekcie CENTRES – „Kreatywność i przedsiębiorczość w szkołach”
Data utworzenia: 09 czerwiec 2014, 09:26 Wszystkich komentarzy: 2
„W dniu 5 czerwca 2014 r. w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie odbyło się krajowe podsumowanie międzynarodowego projektu CENTRES "Kreatywność i przedsiębiorczość w edukacji". Z realizatorami projektu spotkała się wiceminister edukacji Joanna Berdzik, podkreślając wagę tego typu przedsięwzięć. Certyfikaty udziału w projekcie wręczały prezes Polskiego Stowarzyszenia Kreatywności Anna Przybylska i koordynator projektu British Council - Ewa Ayton. Trudno się dziwić, że projekty realizowane w kilkudziesięciu szkołach w Polsce były na tak wysokim poziomie, jeśli od osób w nich uczestniczących biła taka energia, serdeczność, inicjatywność i chęć wspólnotowego przeżywania doświadczeń. Wirtualne spotkania w końcu mogły zejść do poziomu rzeczywistości, za co serdecznie dziękujemy. :-)" – źródło: strona Polskiego Towarzystwa Kreatywności.
Do udziału w konferencji zostało zaproszone Gimnazjum nr 2 im. M. Kopernika w Chojnowie. Gimnazjum reprezentowała pani Małgorzata Potaczała koordynator projektu. W ramach projektu CENTRES gimnazjaliści przygotowali dwa projekty: „Pani Ziemia opowiada czyli jak starsi uczyli młodszych” pod kierunkiem pani Małgorzaty Potaczały oraz „Ekoszafing” pod kierunkiem pani Pauliny Rajczakowskiej. Od września 2013 r. do kwietnia 2014 r. gimnazjaliści wymyślili, zaplanowali i przeprowadzili działania na zasadzie projektu.
Projekt był realizowany przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej i koordynowany przez British Council Polska wraz z 9 partnerami z 8 państw członkowskich (Dania, Finlandia, Estonia, Litwa, Polska, Słowenia, Czechy, Wielka Brytania). Patronat nad projektem objęło Ministerstwo Edukacji Narodowej oraz Ośrodek Rozwoju Edukacji. Podczas konferencji obecni byli przedstawiciele MEN i ambasady Wielkiej Brytanii.
Z wypowiedzi prezes Polskiego Stowarzyszenia Kreatywności organizatora projektu: „Szczególnie gratulujemy Uczennicom i Uczniom a także Nauczycielom – opiekunom realizującym projekt za odwagę w podejmowaniu wyzwań. Jesteśmy przekonani, ze tworzenie przyjaznej przestrzeni edukacyjnej dla tego typu działań czyni z Państwa placówki szkołę na miarę XXI wieku”. Do gratulacji przyłączały się wiceminister Edukacji Narodowej Edukacji Narodowej pani Joanna Berdzik oraz attache Wielkiej Brytanii w Polsce pani Ewa Ayton.
Projekt CENTRES miał na celu powiązanie działań uczniowskich z branżą kreatywną, promującą uzdolnienia, ciekawość poznawczą, wyobraźnię, kreatywność i przedsiębiorczość. Wydaje się, że współczesna szkoła powinna być miejscem, gdzie uczniowie mogą podejmować różne akcje na podstawie ujawnionych przez siebie możliwości i dobrych pomysłów, zwłaszcza, gdysą one wartościowe dla innych. W taki sposób kształtują się bowiem dwie ważne kompetencje kluczowe: innowacyjność i przedsiębiorczość. By mogły być one wzmacniane, uczniowie powinni być wyposażeni w takie umiejętności jak np. komunikacja, praca w grupie, praca metodą projektu czy elementy wiedzy biznesowej. Celem nowoczesnej edukacji powinno być wskazywanie takich przedsięwzięć, by uczniowie poprzez praktyczne działania nie tylko wzmacniali swoje uzdolnienia, ale także byli dobrze przygotowani dostawiania czoła zawodowym wyzwaniom. To również zachęcanie do świadomego, nieustannego samorozwoju przez całe życie. Obecnie gospodarka rynkowa wymusza zorientowanie się na przedsiębiorczość. Wymaga odludzi, by byli otwarci nawiedzę, uczyli się przez całe życie, by potrafili stawiać sobie cele iumiejętnie je realizować. By cechowali się: odpowiedzialnością, kreatywnością, inicjatywnością. Nie każdy rodzi się od razu do działania. Ważne, by się było otwartym nauczenie się. Świetną okazją do nabywania tak ważnych umiejętności był aktywny udział w międzynarodowym projekcie CENTRES”.
Komentarze
05:26
22:38