Ułatwienia dla organizacji pozarządowych
Dzisiaj wchodzi w życie nowe prawo, które między innymi znosi obowiązek uzyskiwania urzędowych pozwoleń na zbiórkę publiczną. Zostają one zastąpione zgłoszeniami publikowanymi na portalu, który zacznie działać w dniu wejścia w życie ustawy.
Organizator zbiórki (tak ogólnokrajowej jak i lokalnej) będzie mógł zgłosić zbiórkę elektronicznie lub na piśmie, przesyłając formularz pocztą do Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji. Zgłoszenie elektroniczne będzie bardzo proste do wypełnienia i pozwoli na szybszą rejestrację zbiórki – nawet w ciągu 3 dni.
Nowa ustawa powstała w ścisłej współpracy z organizacjami pozarządowymi. Zakłada, że to obywatele, a nie urząd powinni decydować o tym, komu – jakiej organizacji i na jaki cel – przekazać swoje pieniądze. To dla nich powinna być przygotowywana informacja o zbiórkach i ich wynikach. Wszystkie zbiórki publiczne – małe, duże, ogólnopolskie i lokalne – będą zgłaszane na ZBIORKI.GOV.PL. To też ułatwi społeczną kontrolę – informacja na temat zbiórek prezentowana będzie w sposób przejrzysty i dostępny dla wszystkich.
Dzięki zmianie organizacja zbiórek publicznych będzie pozbawiona zbędnych formalności. Organizatorzy zbiórek będą mogli się skupić na tym, co w dobroczynności najważniejsze – na zdobywaniu zaufania, za którym może pójść społeczne wsparcie.
Szczegółowe informacje - ZbiórkiPubliczne