AKADEMIA ŚMIECIOWA. Wykład XI: Co z farbami?
Creation date: 07 November 2013, 09:47 All comments: 3
Zużyć. To prawda. Im więcej zużyjemy farby, tym mamy mniejszy problem. Niemniej jednak producenci farb zapominają, że na opakowaniu powinna znaleźć się stosowna informacja o dalszym postępowaniu z opakowaniem. To nie ważne, że nie lubimy czytać i znamy się na wszystkim. Są wśród nas dociekliwi. Czasami nawet gdybyśmy chcieli, to jest problem. Małe, czarne litery na ciemnofioletowym tle. Też ktoś pomyślał. Producent zadbał o nasze oczy.
Udało mi się odszukać na półce sklepowej puszkę z informacją o dalszym postępowaniu z opakowaniem. Chociaż to nie chińskie znaki, to jednak dla wielu z nas chińszczyzna.
Po kolei. Trójkąt zbudowany z trzech strzałek oznacza symbol materiału nadającego się do recyklingu. Liczba w środku trójkąta, to kod materiału. Jej kod, to 40. FE pod trójkątem, to chemiczny wzór żelaza. Zatem puszka jest stalowa.
Jak to należy odczytać. Po zużyciu farby, puszkę należy potraktować jak złom. A wyschnięta farba? Traktujemy to jak kolorowy złom. Kolorowy, bo pomalowany.
Opakowania aluminiowe będą miały numer 41 ALU. W przypadku aluminium można spotkać się jeszcze z okręgiem z dwóch strzałek.
Tyle o metalach.
Tak na marginesie. Producenci raczą nas instrukcjami obsługi w najprzeróżniejszych językach. Szkoda, że zapominają o bardzo prostej rzeczy. Te informacje muszą być widoczne i czytelne.
Jerzy Kucharski
Comments
10:45
Ale tak już bez żartów to dlaczego inne gminy nakazują przekazywac puszki po farbach do tzw. Punktów Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych czyli "zwany w skrócie PSZOK jest miejscem, w którym można bezpłatnie zostawić wytwarzane przez siebie, selektywnie zebrane odpady komunalne, czyli np. zużyte opony; zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny; drewno, tworzywa sztuczne, szkło, papier i metale; zużyte baterie i akumulatory; przeterminowane leki; oleje silnikowe, farby, kleje, środki ochrony roślin." Ja dalej się bede upierał ze w mieście powinien być taki punkt, a nie dziwne teorie jak o metalach kolorowych, co jest sprzeczne z tym co mmnie nauczono w szkole.
02:01
10:44